Polska ma swoje bio targi!

W połowie października odbyła się premierowa edycja targów dla branży bio w Polsce. Z pełnym przekonaniem można powiedzieć, że pierwsze Międzynarodowe Targi Żywności i Produktów Ekologicznych BIOEXPO Warsaw odniosły wielki sukces.

W największym w Polsce Centrum Targowo-Kongresowym PTAK WARSAW EXPO zgromadziło się blisko 220 wystawców z Polski, Włoch, Niemiec, Holandii, Grecji, Sri Lanki i Bangladeszu, oferując szeroką gamę ciekawych produktów i rozwiązań, które zostały zaprezentowane w sześciu strefach tematycznych: food&drink, beauty&cleaning, biolife, ekotech, bioagro i supporting bodies. Producenci i dystrybutorzy przedstawili tylko produkty certyfikowane i te przeznczone do produkcji ekologicznej.

Targi odwiedziło blisko 9000 osób, wśród nich byli przede wszystkim przedstawiciele z branży i sektora handlu – osoby decyzyjne z działów zakupów z sektora FMCG, HoReCa oraz aptek, właściciele platform zakupowych, hurtownicy, dystrybutorzy. Dużą grupę odwiedzającychstanowili kupcy z zagranicy uczestniczący w programie Hosted Buyers, m.in., z Niemiec, Ukrainy, Białorusi, Litwy. Ogromnym powodzeniem cieszyła się strefa do rozmów b2b zorganizowana przez głównego partnera targów czyli sieci LIDL, która poszukiwała dostawców produktów bio do swoich sklepów, nie tylko tych zlokalizowanych w Polsce, ale także zagranicą.. To działania może już wkrótce przełożyć się na realne poszerzenie asortymentu produktów ekologicznych w tej sieci dyskontów.. W gronie odwiedzających znaleźli się również właściciele sklepów specjalistycznych z całego kraju, przedstawiciele branży żywienia zbiorowego, a także konsumenci, którzy poszukują nowości. Spora część wystawy skierowana była do rolników ekologicznych, których również w halach centrum targowego PTAK nie brakowało.

Targom towarzyszył Kongres BIOEXPO, podczas którego kompleksowo została podjęta tematyka rolnictwa i żywności ekologicznej, organicznych i naturalnych kosmetyków oraz środków czystości. Eksperci i praktycy dyskutowali również o zdrowiu, zagrożeniu jakie cywilizacja konsumpcyjna niesie dla naszej Planety i na wiele innych tematów. Wśród prelegentów byli przedstawiciele m.in.: IFOM, SGGW, IMAS International, Ministerstwa Środowiska, Uniwersytetu Warszawskiego oraz przedstawiciele biznesu, mediów czy organizacji pozarządowych.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się także STREFA NOWOŚCI, w której zaprezentowano 80 innowacyjnych produktów, które weszły na rynek w okresie ostatniego roku. Odwiedzający za najciekawsze produkty uznali: w kategorii food&drink – linia ekologicznych bulionów – zainspiruj się smakiem!, zaprezentowana przez firmę LOGICO.PL Damian Darowski; w kategorii beauty&cleaning – ARKADI – środki piorące, zaprezentowane przez iSTART Sp. z o.o. z Grecji, w kategorii biolife – PATCH STRIPS PLASTRY Z NAURALNYCH WŁÓKIEN BAMBUSOWYCH, zaprezentowany przez APOLLODOM Sp. z o.o., w kategorii bioagro – Trawnik BIOgardena Professional firmy NaturalCrop Poland Sp. z o.o. oraz w kategorii ekotech – Elastyczne opakowania kompostowalne, z wodnym zadrukiem typu flekso, certyfikowane zgodnie z normą EN13432 firmy SILBO Sp. z o.o.

Organizatorzy (Agata Szczepaniak – Dyrektor Projektu i Katarzyna Drobińska – Dyrektor ds. Targów) dowiedli, że certyfikowana żywność ekologiczna oraz kosmetyki naturalne i produkty zero waste są tematami zasługującymi na samodzielną imprezę targową. Nie trzeba jej „podpinać” pod inne wydarzenia lub uzupełniać różnego rodzaju „dodatkami”.

Partnerem Głównym tegorocznej edycji targów była sieć LIDL a ambasadorami Katarzyna Bosacka, Katarzyna Jankowska i Grzegorz Łapanowski. Targi wspierała międzynarodowa organizacja IFOAM EU, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi RP, Polska Izba Żywności Ekologicznej oraz redakcje branżowych czasopism Biokurier.pl i Ekodostawcy.